24-april - Reisverslag uit Paceville, Malta van Peter Zwart - WaarBenJij.nu 24-april - Reisverslag uit Paceville, Malta van Peter Zwart - WaarBenJij.nu

24-april

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

24 April 2006 | Malta, Paceville

Telnr.: (+356) 799 363 91

Adres:

Peter Zwart
7 Apartments
St. George's Road
Paceville, St. Julian's
STJ06
Malta

Foto's: http://blogger.xs4all.nl/jannypol/

---

hey!

deze ochtend was toch wel een vreemd gevoel toen ik op de kalender keek. We zitten al bijna in mei, vandaag precies over 8 weken wordt ik weer wakker in m'n eigen bed aan de oosterveldsestraat 47. Het lijkt allemaal zo lang geleden!

Als ik dan terugkijk op de laatste 4 maanden, zijn er zoveel totaal verschillende periodes geweest. De eerste paar weken was alles nieuw, heb ik veel contacten gelegd, de omgeving verkend, het was meer een vakantie. Uitgaan in Paceville was bijna dagelijkse kost. Het is wel leuk om te zien dat alle nieuwe EF studenten die onvermijdelijk wekelijks aankomen, precies door die zelfde periode heengaan.

Toen kwam ik in mn Advanced Cambridge klas, waarin toch wel heel veel tijd in de studie ging, ik wilde dit examen gewoon tegen elke prijs halen. De uitslag krijg ik trouwens 5 mei! Ben er vrij 'excited' over, maar we zullen het wel merken.

Gedurende de eerste twee maanden was het weer vanzelfsprekend beter dan in Nederland, maar we wilden toch even wachten op het echte goede weer met het 'erop uit gaan'. Deze periode brachten we dan ook voor 95% in Paceville/Sliema door.

Halfweg maart veranderde er heel veel. Het zomerweer kwam eraan, m'n CAE examen was achter de rug en ik kwam in een 'normale' level-klas (7, advanced), en het mindere nieuws: praktisch alle mensen waar bruno en ik veel mee optrokken verlieten Malta.

M'n CAE-lessen waren heel goed, heb waanzinnig veel geleerd in korte tijd, vooral op het gebied van begrijpend lezen, luisteren en schrijven. In level7 is het nu ietsjes minder. Het enige wat we doen is spreken, en al moet ik toegeven dat ik meer en meer vloeiend wordt, echt nieuwe dingen leren doen we niet meer. Maar m'n leraar, die trouwens een hele goede (britse) vent is, ontzettend goed in communicatie, zei al dat je eenmaal in level7 niet zoveel meer leert op een taalschool. De enige manier om je taalkennis dan nog op te krikken is door te gaan wonen/werken in een land die de taal spreekt. De combinatie van in de hoogste klas zitten, niets meer hebben om naar toe te werken (zoals een examen) en ook niet echt meer wat te leren, maakt het voor de motivatie soms wel eens lastig. Aan de andere kant, over een maand verwachten ze dat er ruimte is voor een level8, dus ik blijf m'n best doen om daar dan direct in te komen :-)

Wat mensen betreft, ik heb hier ontelbaar veel verschillende vrienden gehad van over de hele wereld, wat een experience is die ik nooit had willen missen. Je leert toch hoe andere landen en culturen in elkaar zitten. Wat mijn eigen grote verbazing is dat de verschillen (behalve de taal) echt heel klein zijn. Fransen, Italianen, Spanjaarden, Maltesers, Duitsers, Nederlanders, Zwitsers, Zuid-Amerikanen, Turken, Aziaten, noem maar op, elke nationaliteit heeft z'n eigen kenmerken maar verschillen veel minder dan op het eerste gezicht. Ik had echt nooit verwacht dat ze allemaal zo gelijk zouden zijn.

Het moeilijke van een taalschool als EF, wanneer je voor een lange periode blijft, je linked toch minder snel de langer je hier zit, bruno en ik blijven telkens weer over en dan komen er weer talloze nieuwen, die vanzelfsprekend vooral met elkaar linken.

Ook al klinkt niet alles even positief, ik zou hier nog niet weg willen, ik moest alleen m'n blik even ergens anders op werpen. Waar in de eerste maanden studeren, nieuwe vrienden maken en uitgaan centraal stond, nu proberen bruno en ik zoveel mogelijk paceville te ontvluchten, de 'countryside' op te zoeken, en meer te sporten (ik ben hier 8 kg aangekomen!). We gaan natuurlijk nog wel uit, maar niet meer zo frequent als voorheen. Is ook veel goedkoper gezien uitgaan hier niet goedkoop is!

Aanstaand weekend hebben we 3 dagen vrij, de maandag is vakantie, dus we proberen mountainbikes te huren en 3 dagen per fiets het hele land te bezoeken. Wat makkelijk moet lukken gezien de oppervlakte van Malta (vergelijk het maar met gemeente Emmen). Zaterdag is er in Valletta een vuurwerkfestival, en voor de week erop gaan we naar Comino (Blue Lagoon) en proberen we met EF een 'Grand Harbour Tour' te doen.

De afgelopen 4 weken zijn we ook al verschillende keren eruit geweest (gozo, mdina, valletta, vittoriosa, buggiba, qawra, xemxija). Ik heb vandaag en gisteren een hele reeks foto's upgeload naar m'n site, denk zo rond de 120!

Gezien ik nu elke middag vrij heb (elke dag les van 9 tot 12 met uitzondering van maandag) spenderen we de meeste middagen in het andere plaatsjes, fitness centrum, op het strand, of we gaan voetballen. En elke woensdagavond heb ik nog steeds mn volleybaltraining.

Trouwens, de Maltese Nationale Cup begint 20 mei, dan speel ik m'n 1e wedstrijd. Die is in het weekend van 10/11 juni afgelopen, een week voor ik vertrek dus. Heb daar echt heel veel zin in!

Dan nog even kort over m'n apartement, je kan merken dat ze zich aan het voorbereiden zijn voor de zomer. Sinds we aangekomen zijn is het zoveel verbeterd. We kregen een 2persoonskamer die veel ruimer is, met een gescheiden woon/slaap kamer, er zijn camera's geinstalleerd, brandalarm, een extra slot, vuurdekens, tegels aan de muur in de keuken, en ze zijn momenteel zelfs bezig met het installeren van kabel voor TV en internet! Daarbij doen de schoonmakers hun werk beter, en is de receptionist enorm behulpzaam. We zijn nu al zover dat je een enorme zak vol kleren aan hem kan geven, alles door elkaar, en hij wast alles perfect inclusief drogen voor maar 1 pond (2,40 euro). Het strijken doe je wel zelf, maar is gratis.

Nederland trekt trouwens wel steeds meer aan me. Ik weet dat ik, eenmaal terug, weer moet werken, ik na 2 maanden aan mn studie ga beginnen, terwijl het hier om eerlijk te zijn toch wel vrij relaxed is. En ja, het weer is hier gewoon veel beter. Maar toch ben ik echt heel erg blij als ik weer terugben. Ik heb hier absoluut genoten, en doe dat nog steeds, maar het is ook wel lang genoeg geweest half juni. Mis thuis, m'n ouders, Emmen, m'n vrienden, m'n familie, m'n volleybal, alles eigenlijk. Niet te vergeten trouwens, het eten. Ik weet dat we niet in een luxueus hotel zitten, maar het eten is echt niet om over naar huis te schrijven (ook al doe ik dat nu wel). Iedereen klaagt erover, maar je kan niet alles hebben. En EF beloofd dat het snel beter wordt. Nu merk ik pas hoe lekker en goed het eten thuis altijd is mam!



Last but not least, ik weet dat ik niet altijd goed contact met iedereen heb onderhouden, sorry daarvoor, maar ik denk echt aan jullie allemaal. En ik ben jullie echt heel erg dankbaar voor alle kaartjes, berichtjes en mailtjes!

Cheers!

Peet

  • 24 April 2006 - 17:48

    Kimm:

    WOW =D ik begin nu met lezen...

  • 24 April 2006 - 18:28

    Kim:

    en ik ben NU klaar..
    oke ik heb ondertussen ff gegeten.. ;)
    maar pff 8 weekjes nog maar! gaat vast heel snel!
    je zorgt maar dat je nog ff geniet want wij of iig ik zijn heel jaloers op de zon daar :D
    hf en kspreek je weer! :)
    XX kim

  • 25 April 2006 - 15:56

    Janny(mam):

    Wat leuk Peter zo;n lange brief. Het is hier vandaag ook heel lekker weer 21 graden denk ik maar morgen wordt het al weer minder hoorde ik. Fijn dat ik straks weer voor je mag koken en dat je nu alles lust hi, hi,
    Ik heb je gebeld maar je neemt niet op heb je geel beltegoed meer?
    Laat maar even weten. Volgende week vrijdag al de uitslag van je examen, ga je ook een feestje geven of wacht je tot je hier bent. Ik zal voor je duimen volgende week, 't komt vast wel goed, geniet nog even met volle teugen van die laatste weken daar.
    Liefs pa en ma

























  • 25 April 2006 - 15:57

    JANNY P:

    ik zak de foto,s nog even bekijken was ik bijna vergeten, de reacties hoor/lees je nog wel binnenkort. Groetjes janny

  • 26 April 2006 - 17:46

    Jannym:

    hoi Peter,eindelijk weer een reaktie van mij op jou lekker lange mail.Ja,gek he,dat andere culturen zo anders lijken en er toch zoveel gelijk blijkt te zijn.Had ik in afrika ook vaak,was ik helemaal verbaasd dat zij bv.net zo reageerden als ik als er iets leuks of vervelends gebeurde.verder vind ik het ook heel fijn dat je over 8weken terug bent,en ben ik heel benieuwd naar de uitslag op 5 mei.Jij kunt straks wel toeristen gaan rondleiden,zo lekker veel zie je van Malta!Hier gaat alles z'n gangetje,druk op het werk,vandaag 8uur gelest wat echt te lang is.Maar gister was ik vrij en zaterdag ook omdat dan koninginnedag gevierd wordt,heb je nog wat te verkopen?ik geniet ook regelmatig van Janny haar kookkunst,we worden echt verwent hoor,zoals zij kookt is niet normaal voor elke dag,ik snap dat je dat mist maar volgend jaar kook je misschienwel zelf,weet je nu al hoe wel en hoe niet.Femke is dus een week geweest met de meiden wat erg leuk was,ik mis hen best,het is weer erg stil en opgeruimd in huis!Ties en Shelley gaan 5mei voor 3 weken naar Amerika,met een camper rondtrekken,weet jij alles van he!ze hebben er erg zin in,lijkt mij ook erg leuk.Maar wij(j,g en ik j)gaan dus lekker een weekje naar Venetie,waar ik ook veel zin in heb.Peet,hartelijke groeten,geniet van die laatste weken en heel veel volleybal plezier!doei doei,J

  • 26 April 2006 - 23:10

    Siem:

    hey pedo!!

    das lang geleden he;) Heb het ontzettend druk gehad en heb het nog altijd druk. Ben aan het rondreizen, veel dingen zien, veel ervaringen opdoen en natuurlijk veel tijd met m´n vriendin aan het doorbrengen. Grappig om zo je verhalen te lezen, hoewel het erop lijkt dat het gewoon bijna hetzelfde leventje is maar dan in een ander land! Owhjah.. jij 8 kilo aangekomen, ik ben 8 kilo afgevallen hier.. haha

    he... spreek je in juni en suc6 met de uitslag van je examen op 5 juni!

    dikke kus simon

  • 07 Mei 2006 - 17:03

    Jannym:

    hoi Peet, gefeliciteerd !!!!!!!hardstikke goed van je!wij zijn natuurlijk beretrots op je en willen net als jij elkaar erg graag weer zien!maar aan de andere kant:geniet er nog even van,als je weer hier bent is dat grote avontuur weer voorbij,dus haal alles eruit wat er voor je inzit dan kun je er als opa nog steeds trots over vertellen:toen ik jong was......nou ja, je kent die verhalen dus wel!!wij gaan dus morgen naar venetie,hopen dat het daar net als hier ook zulk lekker weer is.nu ga ik vast pizza eten om in de stemming te komen!heel veel knuffels,je petemoei

  • 09 Mei 2006 - 12:13

    Hans:

    yow peet :)

    donders eidne ja ;P majah over 5 weekjes kom ik alweer die kant op :D khep er wel zin in. ben van8 net terug gekomen uit portugal :) dus heb de 1e vakantie er al opzitten:( majah moet ma weer :P. ik spreek je snel weer :D.

    (PS niet zoveel type voglende x :P valt op als ik hier op stage vet lang aant lezen ben :P)

  • 12 Mei 2006 - 07:23

    Marielle:

    heey heey

    zo aan de reactie van jany te zien ben je geslaagd :) gefeliciteerd goed gedaan :)

    geniet nog even van de laatste paar weken daar enne veel plezier

    xxx marielle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malta, Paceville

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

29 Mei 2006

29-Mei

23 Mei 2006

23 - Mei

12 Mei 2006

12-Mei

24 April 2006

24-april

18 April 2006

18-april
Peter

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 15805

Voorgaande reizen:

03 Januari 2005 - 17 Juni 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: